Skip to main content

Soalan penting bagi Sejarah Malaysia

Sejarah Malaysia

TEMA 1 : MASYARAKAT MALAYSIA

Sistem Kesultanan
1 Nyatakan konsep-konsep dalam sistem beraja di Tanah Melayu dan ciri-ciri pertabalan seseorang Sultan.
2. Sultan berperanan penting dalam organisasi pemerintahan kerajaan Melayu. Bincangkan.

Sistem Pembesar
3. Bincangkan peranan pembesar dalam menguruskan pemerintahan kerajaan Melayu.
4 Analisiskan peranan pembesar daerah dan desa dalam sistem pemerintahan masyarakat Melayu.
5 Bincangkan pengaruh pembesar dalam sistem pemerintahan masyarakat Melayu.

Struktur Masyarakat Malaysia
6 Analisiskan bentuk hiraki masyarakat Melayu dan jelaskan peranan yang dimainkan oleh setiap golongan masyarakat.
7 Peranan golongan bawahan amat penting dalam organisasi masyarakat Malaysia sebelum campur tangan Inggeris. Huraikan.

Kepercayaan dan Agama
8 Walaupun Islam telah menjadi agama utama, masyarakat Melayu masih mengamalkan amalan yang bertentangan dengan Islam. Jelaskan.
9 Masyarakat Melayu masih terikat dengan amalan dan kepercayaan tradisional. Bincangkan.
10 Senaraikan aunsur-unsur kepercayaan sebelum Islam dan jelaskan amalannya setelah masyarakat Melayu memeluk Islam.

Ekonomi Sara Diri
11 Sistem ekonomi masyarakat Melayu berteraskan ekonomi sara diri. Bincangkan sebab-sebab pemilihan sistem tersebut dan kesannya terhadap masyarakat Melayu.
12 Sejauh manakah anda bersetuju amalan ekonomi sara diri masih menjadi amalan masyarakat Melayu sebelum peluasan kuasa barat.
13 Senaraikan ciri-ciri ekonomi sara diri dan jelaskannya.

Ekonomi Komersil di Malaysia
14 Jelaskan dan buktikan bahawa masyarakat Melayu telah lama menjalankan ekonomi komersial.
15 Bagaimanakah perubahan ekonomi sara diri kepada ekonomi komersial berlaku.
16 Mengapakah masyarakat berubah untuk menjalankan sistem ekonomi komersial.

Imigran dan Perkembangan Ekonomi
17 Perkembangan sektor pelombongan dan peladangan mengubah konsep ekonomi sara diri kepada ekonomi komersial. Bincangkan.
18 Kemasukan orang luar merupakan sumber kemakmuran ekonomi Tanah Melayu. Bincangkan.

Hukum Adat
19 Hukum adat perpatih lebih bersifat demokratik daripada hukum adat temenggong. Bincangkan.
20 Hukum adat temenggong lebih bercirikan Islam jika dibandingkan dengan hukum adat perpatih. Jelaskan.
21 Hukum adat yang diamalkan oleh kerajaan Melayu sudah lengkap menjadikan sistem pentadbiran Melayu menjalankan pemerintahan yang berkesan. Bincangkan.
22 Apakah yang membezakan hukum adat pepatih dan temenggong?


TEMA 2 : TRANFORMASI MASYARAKAT

Faktor Peluasan Kuasa
23 Inggeris mempunyai pelbagai sebab untuk meluaskan kuasanya di Malysia . Bincangkan.
24 Teori 3 G ( Gold, Glory, dan God ) ialah kemuncak penerokaan dan penjajahan Inggeris di Malaysia. Jelaskan.
25 Unsur mekantilisme, imperialisme, dan kolonialisme ialah antara aspek peluasan dan penerokaan kuasa Inggeris di Malaysia. Jelaskan maksud, konsep dan ciri unsur tersebut.

Perjanjian dan Campur Tangan
26 Campur tangan asing di Tanah Melayu adalah kesan daripada perjanjian yang ditandatangani . Bincangkan
27 Apakah yang menyebabkan pembesar-pembesar Melayu menandatangani perjanjian dengan kuasa barat?
28 Kaji kesan-kesan perjanjian yang ditandatangani terhadap politik, dan sosio ekonomi masyarakat Melayu.
29 Kaji dan jelaskan ciri-ciri perjanjian yang menjejaskan kuasa politik orang-orang Melayu.
30 Bagaimanakah Inggeris menggunakan perjanjian bagi mendapatkan kuasa politik dan ekonomi di Tanah Melayu.


Campur Tangan dan Kekacauan
31 Sejauhkan faktor ekonomi menjadi teras kepada campur tangan kuasa asing di Malaysia.
32 Pertelagahan merebut kuasa politik dan ekonomi mencetuskan campur tangan kuasa asing. Bincangkan.
33 Jelaskan peristiwa kekacauan dan peperangan yang menggerakkan campur tangan kuasa asing.
34 Analisiskan sebab-sebab Inggeris campur tangan di Malaysia.
35 Jelaskan ciri-ciri campur tangan Inggeris di Tanah Melayu.

Kesan-Kesan Campur Tangan/Peluasan Kuasa
36 Bincangkan kesan-kesan campur tangan Inggeris di Malaysia.
37 Penguasaan Inggeris di Tanah Melayu telah mewujudkan pelbagai kesan. Bincangkan.
38 Masyarakat yang majmuk merupakan peninggalan penjajahan Inggeris. Bincangkan.
39 Dasar Inggeris telah mewujudkan masyarakat yang majmuk. Jelaskan.

Penentangan
40 Bincangkan bentuk-bentuk penentangan dan sebab-sebab orang Melayu menentang perubahan Inggeris.
41 Peluasan kuasa Inggeris menyebabkan berlakunya penentangan di Malaysia. Bincangkan.
42 Kemerdekaan dan keinginan untuk bebas ialah sebab yang berulang orang Melayu menentang Inggeris. Jelaskan.
43 Orang melayu menggunakan pelbagai cara untuk bertindak balas terhadap peluasan dan campur tangan Inggeris. Bincangkan
44 Penentangan terhadap Inggeris telah mencetuskan kepelbagaian implikasi terutamanya dalam hal ehwal politik Melayu. Bincangkan.

Perubahan dan Penerimaan
45 Selain politik perubahan yang dilakukan Inggeris telah mengganggu amalan budaya dan nilai hidup Melayu. Bincangkan.
46 Inggeris telah mengubah struktur masyarakat Melayu selepas peluasan kuasanya. Bincangkan.
47 Inggeris melaksanakan banyak perubahan. Bincangkan aspek-aspek yang telah diubah oleh Inggeris di Malaysia.
48 Adakah orang melayu menerima perubahan yang dilaksanakan oleh Inggeris. Nilaikan.




TEMA 3 : NASIONALISME

Nasionalisme – Faktor Kesedaran
49 Golongan agama memainkan peranan yang penting dalam mencetuskan gerakan kesedaran di Tanah Melayu. Bincangkan.
50 Bincangkan sumbangan dan peranan bahasa dan kesusasteraan dalam mencetuskan kesedaran politik melayu.
51 Pendidikan telah mencorakkan kesedaran nasionalisme melayu. Bincangkan.
52 Perkembangan akhbar dan peranan wartawan menjadi nadi penting perkembangan dan kesedaran nasionalisme Malaysia. Bincangkan.
53 Golongan intelektual melayu telah memainkan peranan untuk menyedarkan bangsa melayu. Bincangkan.
54 Bincangkan peranan pengaruh luar dalam mencetuskan kesedaran nasionalisme di Malaysia.

Perkembangan Nasionalisme
55 Jelas dan bincangkan kewujudan nasionalisme di Tanah Melayu.
56 Mengapakah berlakunya pertentangan pendapat antara golongan tua dan golongan muda.
57 Bincangkan perkembangan nasionalisme di Tanah Melayu sebelum perang dunia kedua.
58 Perjuangan politik di Malaysia bermula sebelum pendudukan Jepun. Bincangkan.
59 Bandingkan perjuangan pertubuhan-pertubuhan politik 1939 – 1948.

Peranan Pertubuhan/Persatuan Politik, Ekonomi, dan Sosial
60 Bincangkan persatuan atau pertubuhan yang berasaskan sosio-ekonomi.
61 Bincangkan persatuan dan pertubuhan yang berasaskan politik.
62 PKM menggunakan kesatuan buruh bagi menyebarkan ieologinya. Bincangkan.

Pendudukan Jepun dan Nasionalisme
63 Pendudukan Jepun memberikan sumbangan terhadap kesedaran nasionalisme Malaysia. Bincangkan.
64 Peperangan dunia ke-2 ialah pencetus orang Melayu sedar tentang nasionalisme. Bincangkan.
65 Analisiskan sumbangan Jepun terhadap ekonomi Tanah Melayu 1941-1945.


Malayan Union
66 Huraikan sebab-sebab wujudnya Malayan Union dan kesannya.
67
68 Malayan Union telah menyebabkan orang Melayu bersatu padu. Bincangkan.
Adakah Malayan Union memberikan manfaat kepada orang-orang Melayu dan sejauh manakah anda bersetuju ?

Pelembagaan Tanah Melayu ( PTM )
69 Malayan Union telah mewujudkan PTM 48. Setujukah anda?
70 Analisiskan persamaan dan perbezaan perlembagaan PTM 1948 dan PTM 1957.


Pembentukan Malaysia
71 Jelaskan sebab-sebab digagaskan pembentukan Malaysia pada 1963.
72 Bincangkan kesan pembentukan Malaysia dan hubungannya dengan negara Indonesia dan Fillipina.
73 Proses pembentukan Malaysia melalui beberapa tahap. Bincangkan

Darurat
74 Darurat merupakan tahap pemberontakan bersenjata oleh PKM. Jelaskan.
75 Bincangkan sebab-sebab dan kesan darurat.
76 Jelaskan langkah-langkah membendung darurat dan kesannya terhadap kedaulatan Tanah Melayu.

Comments

Popular posts from this blog

Kepentingan Seni Visual, Muzik Dan Pergerakan

Pendahuluan Sistem pendidikan di Malaysia sentiasa mengalami perubahan selari dengan peredaran zaman dan tuntutan keperluan negara masa kini. Sifat pendidikan tidak statik malah menarik perhatian dan menuntut perubahan dalam proses penyampaian ilmu. Cabaran negara pada masa kini ialah membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia. Menurut Ayob Jantan (2005) cabaran utama yang dihadapi oleh sistem pendidikan kebangsaan adalah melahirkan warganegara yang berdaya tahan, dinamik, progresif, berilmu pengetahuan, kreatif, inovatif dan berdaya saing pada peringkat nasional dan antarabangsa. Dalam hal ini, pendidikan yang berkualiti bakal menyumbang inovasi dan produktiviti yang tinggi bagi menangani cabaran negara dalam arus globalisasi. Selari dengan ini, usaha-usaha memantapkan sistem penyampaian, menyediakan tenaga pengajar yang berkelayakan dan memastikan kurikulum adalah relevan dengan keperluan semasa dan masa hadapan negara. Dalam konteks pendidikan yang luas dan menyeluruh, Seni Dalam...

SISTEM DEMOKRASI BERPARLIMEN

• Malaysia mengamalkan Sistem Demokrasi Berparlimen di bawah pentadbiran Raja Berperlembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Perlembagaan negara telah digubal dengan mengadakan syarat-syarat untuk pengalaman sistem ini. Salah satu syarat sistem Demokrasi Berparlimen adalah pembahagian kuasa kepada tiga bahagian di dalam pemerintahan, iaitu Perundangan, Kehakiman dan Pentadbiran atau Eksekutif. • Malaysia juga merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem Demokrasi berasaskan kepada sistem Persekutuan. Sehubungan dengan itu, ia bermakna negeri-negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak , Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan, Sarawak dan Sabah telah bersetuju dengan konsep penubuhan Negara Malaysia. • Setiap negeri yang terbabit telah menyerahkan sebahagian kuasa masing-masing, seperti kewangan, pertahanan, pelajaran, luar negara dan lain-lain lagi seperti mana yang telah tercatat di dalam Perlembagaan Malaysia ya...

Pemerintahan Raja Mongkut (1824-1851) Di Thailand

Pengenalan Somdeth Phra Paraminda Maha Mongkut atau Phra Chom Klau lebih dikenali sebagai Mongkut adalah putera yang ke-43 Raja Rama II yang dilahirkan pada 18 Oktober 1804. Apabila saudaranya putera Jeetha dilantik sebagai Raja Rama III pada tahun 1824, Mongkut menjadi sami selama 27 tahun dari tahun 1824 hingga 1851. Pengalaman baginda sebagai seorang sami telah membolehkan baginda mengetahui kehidupan rakyatnya serta Tamadun Barat. Pergaulannya dengan mubaligh-mubaligh Barat seperti Bishop Pallegoire, Reverend Caswel, Reverend Bradley dan Dr. House telah membolehkan baginda mempelajari ilmu-ilmu Barat seperti Fizik, Kimia, Geografi, Matematik, Astronomi, Bahasa Latin, Bahasa Inggeris serta sistem kerajaan negara-negara Barat. Mongkut merupakan Raja Asia pertama yang dapat menulis dan membaca dalam Bahasa Inggeris. Apabila Raja Rama III mangkat, Mongkut dilantik menjadi Raja Rama IV pada 3 April 1851. Pembaharuan Mongkut menyedari pembaharuan berdasarkan idea Barat amat penting bagi ...