Skip to main content

Soalan penting bagi Sejarah Asia Tenggara, Asia Timur dan Asia Selatan

Sejarah Asia Tenggara, Asia Timur dan Asia Selatan

TEMA 1 : MASYARAKAT ASIA

Sistem Beraja dan Pembesar
1 Bincangkan peranan raja dalam masyarakat Asia.
2 Sistem feudal mencorakkan bentuk pemerintahan dalam masyarakat Asia.
3 Bandingkan amalan sistem feudal di Jepun dan di lain-lain negara Asia.
4 Bincangkan peranan pembesar dalam sistem pemerintahan tradisional masyarakat Asia.

Kepercayaan dan Agama
5 Sistem pemerintahan Asia dipengaruhi oleh agama. Jelaskan.
6 Bincangkan kepercayaan dan agama yang diamalkan masyarakat Asia.
7 Agama Hindu dan Buddha berpengaruh dalam pemerintahan masyarakat Asia. Bincangkan.

Ekonomi Buka dan Tutup Pintu
8 Analisiskan persamaan dan perbezaan sebab dasar ekonomi tertutup di Siam, Cina , Jepun, dan Vietnam.
9 Huraikan kesan-kesan pelaksanaan dasar tutup pintu di Siam, Cina, dan Jepun.
10 Bincangkan sebab-sebab pelaksanaan dasar buka pintu di Siam, Cina, dan Jepun.
11 Huraikan kesan-kesan dasar buka pintu di Siam, Cina, dan Jepun.

Perkembangan Sistem dan Dasar Ekonomi
12 Jelaskan sebab-sebab wujudnya perubahan dasar ekonomi di Asia Selatan dan Asia Tenggara.
13 Bandingkan ciri-ciri dasar ekonomi di negara-negara Asia Selatan dan Asia Tenggara.
14 Bincangkan kesan-kesan perubahan dasar ekonomi di Asia Selatan, Asia Tengara dan Asia Timur.
15 Bincangkan perkembangan pertanian beras di Asia Tenggara.
16 Sistem ekonomi pertanian di Fillipina, Indonesia , dan India menguntungkan pembesar dan penjajah. Bincangkan







TEMA 2 : TRANFORMASI MASYARAKAT

Peluasan Kuasa
17 Keinginan penjajah dalam menguasai perdagangan menyebabkan negara Asia dijajah. Bincangkan.
18 Huraikan perkembangan imperialisme dam kolonialisme di Asia.
19 Kdatangan penjajahan barat adalah untuk menyebarkan agama dan mencari kekayaan. Bincangkan.

Peperangan dan Peluasan Kuasa
20 Jelaskan kesan-kesan peperangan terhadap masyarakat Asia.
21 Huraikan ciri-ciri peperangan yang menyebabkan berlakunya penjajahan di negara Asia.
22 Peperangan di Asia telah menyebabkan wjudnya Imperialisme dan Kolonialisme. Huraikan.
23 Analisiskan sebab-sebab berlakunya peperangan di Asia.

Perjanjian dan Peluasan Kuasa
24 Perjanjian yang ditandatangani oleh pemerintah tempatan dengan kuasa barat menyebabkan berlakunya penjajahan. Bincangkan.
25 Huraikan ciri-ciri perjanjian yang menyebabkan kuasa pemerintah pribumi dikuasai oleh penjajah.
26 Bincangkan kesan-kesan perjanjian terhadap masyarakat pribumi di Asia.

Kesan Penjajahan dan Peluasan
27 Jelaskan penerimaan masyarakat Asia terhadap perubahan yang dilakukan oleh penjajah.
28 Penjajahan mengubahkan struktur politik masyarakat Asia. Jelaskan
29 Kesan imperialisme dan kolonialisme ialah kewujudan masyarakat yang majmuk. Bincangkan.
30 Nyatakan dan hujahkan kesan-kesan penjajahan barat terhadap masyarakat pribumi di Asia.
31 Nyatakan perubahan-perubahan yang dibawa oleh penjajah terhadap nilai masyarakat tempatan.

Penentangan dan Perubahan
32 Bincangkan sebab-sebab penentangan yang berlaku di negara-negara Asia.
33 Bincangkan cara-cara masyarakat Asia melancarkan penentangan.
34 Bandingkan perjuangan menentang penjajah di Asia Selatan dan Asia Tenggara.
35 Penentangan masyarakat Asia memberi kesan dalam kehidupan. Bincangkan.
36 Salah satu sebab kewujudan pertubuhan politik ialah rasa tidak puas hati terhadap perubahan dalam negara. Jelaskan.
37 Golongan terpelajar di Cina, Burma, India, dan Indonesia membantu membebaskan negara daripada penjajahan. Bincangkan.



TEMA 3 : NASIONALISME

Faktor Nasionalisme
38 Jelaskan sumbangan dan peranan golongan wartawan dan akhbar dalam mencetuskan semangat nasionalisme di Asia.
39 Pengaruh politik luar memberikan sumbangan kesedaran nasionalisme masyarakat Asia. Bincangkan.
40 Pendidikan dan bahasa memainkan peranan yang penting kesedaran masyarakat terhadap nasionalisme. Bincangkan.
41 Bincangkan peranan yang dimainkan oleh golongan intelektual, dan agama dalam mencedtuskan kesedaran nasionalisme di masyarakat Asia.
42 Jelaskan sebab-sebab kewujudan gerakan kesedaran di Asia Tenggara,Asia Selatan Asia Timur

Nasionalisme dan Pemimpin
43 Ketokohan Raja-raja Chakri telah membantu Siam bebas daripada penjajahan jika dibandingkan dengan raja-raja Manchu dan Konbaung.
44 Analisis dan bandingkan perubahan yang dibuat Maharaja Meiji dan Maharaja Manchu
45 Bincangkan aspek kegagalan amalan demokrasi di Jepun dan Cina.
46 Nilaikan perbandingan peranan tentera di Jepun, Burma, dan Siam.

Agama dan Nasionalisme
47 Agama memainkan peranan penting perjuangan nasionalis di Burma, Indonesia dan Fillipina. Bincangkan.
48 Agama merupakan aspek penting dalam penentangan masyarakat di India dan Fillipina. Bincangkan

Pertubuhan Politik, Ekonomi dan Sosial
49 Bincangkan sebab-sebab kewujudan pertubuhan yang berasaskan politik di Asia.
50 Huraikan aliran-aliran perjuangan setiap pertubuhan yang menentang penjajahan di Asia.
51 Bandingkan persamaan dan perbezaan perjuangan Sarekat Islam , Nadhatul Ulama, Muhamadiyah ,YMBA ,dan Pyongyi dalam gerakan menentang penjajahan.
52 Analisiskan ciri-ciri perjuangan pertubuhan berikut:
• Kongress Kebangsaan India
• Katipunan
• Kuomintang
• Parti Komunis Indonesia
• Parti Komunis Cina
53 Mengapakah komunis menjadi pilihan dalam perjuangan menentang penjajahan.

Jepun dan Imperialisme
54 Pembabitan Jepun dalam perang dunia ke-2 adalah untuk mempertahan maruah diri. Bincangkan.
55 Ancaman perdagangan Jepun adalah pencetus kepada penglibatan Jepun dalam perang dunia ke-2. Bincangkan.
56 Sejauh manakah Jepun jujur dalam membebaskan negara-negara Asia yang dijajah oleh penjajah barat.
57 Pendudukan Jepun di Asia Tenggara telah mencetuskan semangat kesedaran di kalangan nasionalis. Bincangkan.
58 Jepun banyak membantu gerakan penentangan penjajahan di Burma, dan Indonesia. Bincangkan.
Cuba le sendiri...........

Comments

Popular posts from this blog

Kepentingan Seni Visual, Muzik Dan Pergerakan

Pendahuluan Sistem pendidikan di Malaysia sentiasa mengalami perubahan selari dengan peredaran zaman dan tuntutan keperluan negara masa kini. Sifat pendidikan tidak statik malah menarik perhatian dan menuntut perubahan dalam proses penyampaian ilmu. Cabaran negara pada masa kini ialah membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia. Menurut Ayob Jantan (2005) cabaran utama yang dihadapi oleh sistem pendidikan kebangsaan adalah melahirkan warganegara yang berdaya tahan, dinamik, progresif, berilmu pengetahuan, kreatif, inovatif dan berdaya saing pada peringkat nasional dan antarabangsa. Dalam hal ini, pendidikan yang berkualiti bakal menyumbang inovasi dan produktiviti yang tinggi bagi menangani cabaran negara dalam arus globalisasi. Selari dengan ini, usaha-usaha memantapkan sistem penyampaian, menyediakan tenaga pengajar yang berkelayakan dan memastikan kurikulum adalah relevan dengan keperluan semasa dan masa hadapan negara. Dalam konteks pendidikan yang luas dan menyeluruh, Seni Dalam...

SISTEM DEMOKRASI BERPARLIMEN

• Malaysia mengamalkan Sistem Demokrasi Berparlimen di bawah pentadbiran Raja Berperlembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Perlembagaan negara telah digubal dengan mengadakan syarat-syarat untuk pengalaman sistem ini. Salah satu syarat sistem Demokrasi Berparlimen adalah pembahagian kuasa kepada tiga bahagian di dalam pemerintahan, iaitu Perundangan, Kehakiman dan Pentadbiran atau Eksekutif. • Malaysia juga merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem Demokrasi berasaskan kepada sistem Persekutuan. Sehubungan dengan itu, ia bermakna negeri-negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak , Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan, Sarawak dan Sabah telah bersetuju dengan konsep penubuhan Negara Malaysia. • Setiap negeri yang terbabit telah menyerahkan sebahagian kuasa masing-masing, seperti kewangan, pertahanan, pelajaran, luar negara dan lain-lain lagi seperti mana yang telah tercatat di dalam Perlembagaan Malaysia ya...

Pemerintahan Raja Mongkut (1824-1851) Di Thailand

Pengenalan Somdeth Phra Paraminda Maha Mongkut atau Phra Chom Klau lebih dikenali sebagai Mongkut adalah putera yang ke-43 Raja Rama II yang dilahirkan pada 18 Oktober 1804. Apabila saudaranya putera Jeetha dilantik sebagai Raja Rama III pada tahun 1824, Mongkut menjadi sami selama 27 tahun dari tahun 1824 hingga 1851. Pengalaman baginda sebagai seorang sami telah membolehkan baginda mengetahui kehidupan rakyatnya serta Tamadun Barat. Pergaulannya dengan mubaligh-mubaligh Barat seperti Bishop Pallegoire, Reverend Caswel, Reverend Bradley dan Dr. House telah membolehkan baginda mempelajari ilmu-ilmu Barat seperti Fizik, Kimia, Geografi, Matematik, Astronomi, Bahasa Latin, Bahasa Inggeris serta sistem kerajaan negara-negara Barat. Mongkut merupakan Raja Asia pertama yang dapat menulis dan membaca dalam Bahasa Inggeris. Apabila Raja Rama III mangkat, Mongkut dilantik menjadi Raja Rama IV pada 3 April 1851. Pembaharuan Mongkut menyedari pembaharuan berdasarkan idea Barat amat penting bagi ...