Skip to main content

Bandingkan institusi pemerintahan di negara China dan Jepun pada abad ke-19.


Tema 1
Soalan
Bandingkan institusi pemerintahan di negara China dan Jepun pada abad ke-19.

Soalan ini mengandungi dua bahagian iaitu pemerintahan di Jepun dan China. Pelajar harus membezakan / membandingkan sistem pemerintahan yang diamalkan di negara China dan Jepun pada abad ke-9. Perbandingan harus dibuat daripada aspek pemerintahan, kedudukan pembesar, konsep-konsep mandat, dan kedudukan dinasti. Soalan ini jenis perbandingan.

Pengenalan
Sistem pemerinatahan yang diamalkan di negara China dan Jepun ialah sistem maharaja. Sistem maharaja meletakkan maharaja sebagai individu yang paling berkuasa dan menduduki hierarki teratas dalam susunan masyarakat. Maharaja dibantu oleh pembesar atau hulubalang. Kewujudan sistem maharaja di negara China dikatakan bermula sejak zaman Dinasti Hsia. Di Jepun, institusi pemerintahannya turut diketuai oleh maharaja. Maharaja mempunyai kuasa dalam menentukan pemerintahan. Walau bagaimanapun, mulai abad ke-19, kuasa maharaja mulai merosot. Kuasa sebenar pemerintahan terletak di tangan golongan pahlawan (Shogun).

Isi-isi
Institusi Pemerintahan China
(a) konsep Maharaja
- Sistem pemerintahan yang wujud di negara China ialah sistem maharaja.
- Dalam sistem maharaja, seseorang maharaja menduduki hierarki teratas dalam susunan masyarakat dan merupakan individu yang paling berkuasa dalam kerajaan.
- Dalam diri Maharaja, harus dilihat mempunyai kombinasi beberapa aspek antara falsafah Confucius dan kepercayaan masyarakat dengan perlakuan-perlakuan politik semasa.
- Kedudukan politik seseorang maharaja dilegitimasikan berdasarkan konsep "mandat daripada surga".
- Konsep ini meletakkan mereka sebagai "wakil Surga" atau "Anak Surga" dan ia memberi kuasa "spiritual" yang tidak terhingga kepada seseorang maharaja.
- Oleh itu, maharaja akan mendapat penghormatan tertinggi daripada rakyat.
(b) Konsep Mandat
- Mandat daripada surga membawa maksud Tuhan telah menganugerahkan ke atas maharaja tersebut satu kuasa untuk memerintah.
- Tidak ada kuasa lain yang boleh mendakwa baginda atas segala tindakan kecuali kuasa tersebut ditarik balik.
- Sebagai menghargai kuasa autokratik yang diberikan, maka maharaja akan menentukan kehidupan rakyat berada dalam ketenteraman dan makmur.
- Bencana alam atau kebuluran secara langsung menunjukkan bahawa maharaja tidak lagi mendapat mandat daripada surga untuk memerintah dan baginda harus diganti dengan maharaja yang lain.
- Dengan kata yang lain, maharaja itu harus digulingkan. Oleh yang demikian seringh berlaku penggantian dinasti dalam pemerintahan negara China.
(c) Peranan Pembesar
- Pada abad ke-19, berlaku gerakan daripada dalam kerana kebangkitan para pembesar wilayah yang mula mengumpulkan kekuatan dan akhirnya menyaingi kerajaan pusat.
- Contohnya, pembesar-pembesar wilayah mula melarikan diri daripada kerajaan pusat yang semakin lemah dan membentuk "kerajaan merdeka" yang tidak lagi terikat dengan kerajaan pusat.
- Maharaja China pada abad ke-19 adalah lemah dan terlalu bergantung kepada pembesar dan pegawai-pegawai wilayah.
- Terdapat beberapa peringkat pembesar iaitu peringkat pusat, peringkat wilayah, daerah dan kampung. Mereka mempunyai tugas masing-masing.
- Sebuah suruhanjaya telah dibentuk di negara China bagi membuat kajian tentang sistem pemerintahan berpelembagaanuntuk dilaksanakan di China tetapi tidak berjaya.

Institusi Pemerintahan Di Jepun
(a) Konsep Maharaja
- Pemerintahan di Jepun turut diketuai oleh maharaja. Baginda dianggap pemerintah keduniaan dan dunai kerohanian.
- Kuasa pemerintahan sebenarnya berada dalam tangan shogun yang memerintah atas nama maharaja.
- Sebaliknya maharaja tinggal terpencil di Kyoto dengan dikelilingi oleh pegawai-pegawai istana.
- Pemerintahan Jepun bercorak tentera (sistem pemerinatahan bakufu) dan kuasa dipegang oleh golongan shogun (pahlawan).
- Maharaja masih dianggap sebagai ketua negara tetapi kedudukan maharaja hanya sebagai maharaja tanpa kuasa pemerintahan.
- Kuasa sebenar kerajaan-kerajaan di Jepun berada di bawah para pembesar terutamanya golongan shogun. Keadaan ini berterusan sehingga tahun 1867 apabila kuasa maharaja dipulihkan.
- Pada abag ke-19, penghormatan terhadap shogun berkurangan sebaliknya penghormatyan kepada maharaja semakin meningkat.
- Maharaja Meiji menjadi pemegang kuasa di Jepun dan ia menjadi asas kepada pengekalan institusi maharaja di Jepun hingga kini.
(b) Pemulihan Kuasa Maharaja
- Pemulihan kuasa yang berlaku sebenarnya tetap meletakkan maharaja sebagai 'penguasa kedua' selepas golongan pembesar.
- Maharaja Meiji menjadi simbol ketua negara.
- Kuasa politik sebenar terletak di tangan beberapa orang pemimpin.
-Ini bermakna, kuasa politik Jepun tidak berada di tangan maharaja sebagaimana yang disangkakan.
- Pada tahun 1889, pemerintahan bercorak perlembagaan diperkenalkan. Ini memberi kesan besar kepada institusi maharaja di Jepun kerana Perlembagaan Meiji antara lain menyatakan bahawa maharaja adalah pemerintah tertinggi dalam sistem pemerintahan negara.
- Maharaja adalah suci dan mengatasi undang-undang, malah kedudukan maharaja seolah-olah seperti Tuhan yang memegang segala kuasa.
- Secara praktikal, keunggulan kuasa maharaja hanyalah dari segi adat istiadat sahaja, tidak banyak menyentuh soal-soal dasar dalam pemerintahan.
(c) Kedudukan Pembesar
- Institusi pemerintahan bukan sekadar mengandungi maharaja yang berada di kemuncak hierarki sahaja, malah institusi ini turut disokong oleh institusi pembesar seperti daimyo dan samurai.
- Di Jepun kedudukan pembesar sangat penting. Sesebuah kerajaan dan dinasti tidak akan bertahan lama tanpa sokongan pembesar.
- Mereka berperanan sebagai pelaksana pemerintahan.
Kesimpulan
- Terdapat beberapa perbezaan yang ketara antara sistem pemerintahan di negara China dan Jepun. Di negara China maharaja mempunyai kuasa yang jelas, manakala di Jepun pula walaupun mengekalkan sistem pemerintahan maharaja tetapi yang berkuasa ialah golongan pembesar. Di China sering berlaku pertukaran dinasti, sedangkan di Jepun dinasti yang kekal memerintah sampai sekarang. Pemerintahan bercorak maharaja berakhir di China setelah berlaku Revolusi 1911 tetapi di Jepun sistem pemerintahan maharaja wujud hingga kini.


Comments

Popular posts from this blog

Kepentingan Seni Visual, Muzik Dan Pergerakan

Pendahuluan Sistem pendidikan di Malaysia sentiasa mengalami perubahan selari dengan peredaran zaman dan tuntutan keperluan negara masa kini. Sifat pendidikan tidak statik malah menarik perhatian dan menuntut perubahan dalam proses penyampaian ilmu. Cabaran negara pada masa kini ialah membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia. Menurut Ayob Jantan (2005) cabaran utama yang dihadapi oleh sistem pendidikan kebangsaan adalah melahirkan warganegara yang berdaya tahan, dinamik, progresif, berilmu pengetahuan, kreatif, inovatif dan berdaya saing pada peringkat nasional dan antarabangsa. Dalam hal ini, pendidikan yang berkualiti bakal menyumbang inovasi dan produktiviti yang tinggi bagi menangani cabaran negara dalam arus globalisasi. Selari dengan ini, usaha-usaha memantapkan sistem penyampaian, menyediakan tenaga pengajar yang berkelayakan dan memastikan kurikulum adalah relevan dengan keperluan semasa dan masa hadapan negara. Dalam konteks pendidikan yang luas dan menyeluruh, Seni Dalam...

SISTEM DEMOKRASI BERPARLIMEN

• Malaysia mengamalkan Sistem Demokrasi Berparlimen di bawah pentadbiran Raja Berperlembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Perlembagaan negara telah digubal dengan mengadakan syarat-syarat untuk pengalaman sistem ini. Salah satu syarat sistem Demokrasi Berparlimen adalah pembahagian kuasa kepada tiga bahagian di dalam pemerintahan, iaitu Perundangan, Kehakiman dan Pentadbiran atau Eksekutif. • Malaysia juga merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem Demokrasi berasaskan kepada sistem Persekutuan. Sehubungan dengan itu, ia bermakna negeri-negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak , Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan, Sarawak dan Sabah telah bersetuju dengan konsep penubuhan Negara Malaysia. • Setiap negeri yang terbabit telah menyerahkan sebahagian kuasa masing-masing, seperti kewangan, pertahanan, pelajaran, luar negara dan lain-lain lagi seperti mana yang telah tercatat di dalam Perlembagaan Malaysia ya...

Gejala Merokok Dalam Kalangan Remaja

Gejala merokok kian meningkat kini walaupun pelbagai kempen dijalankan untuk mengurangkan perokok. Banyak remaja, lelaki mahupun perempuan yang terjebak dalam tabiat buruk ini. Tabiat merokok bukan sahaja membazirkan wang malah membawa pelbagai penyakit yang boleh membawa maut seperti kanser paru-paru. Menurut Menteri Kesihatan, Dato’ Dr. Chua Soi Lek, peningkatan merokok dalam kalangan remaja kian meningkat mengikut statistik pada tahun 2006. Kempen antimerokok yang sedang dijalankan oleh kerajaan baru-baru ini sememangnya satu langkah yang baik. Kerajaan patut dipuji kerana berusaha untuk membanteras tabiat merokok. Kempen ini memberi penumpuan kepada rupa paras negatif orang yang merokok untuk menakutkan remaja yang terjebak dalam tabiat ini. Kempen ini juga menunjukkan keadaan paru-paru orang yang merokok. Paru-paru tersebut hitam, kering, dan sungguh menakutkan. Kempen antimerokok ini disebarkan secara meluas dalam pelbagai media. Televisyen, surat khabar, dan juga radio kini dipe...