Konsep masyarakat jahiliah mengikut al-Quran
ialah masyarakat yang tidak ada kitab suci dan nabi sebagai petunjuk.Mereka
tidak bertamadun dan tidak berakhlak.Mereka juga adalah masyarakat yang buta
huruf dan tidak mengEsakan Allah.Menurut pandangan sejarawan Islam,zaman
Jahiliah berlangsung selama 150 tahun.Sebelum lahirnya Nabi Muhammad
SAW,masyarakat arab menganut pelbagai agama dan kepercayaan yang berkaitan
dengan unsur kurafat.Lima agama utama yang diamalkan ialah agama
Watani,Samawi(Yahudi),Nasrani(Kristian),Majusi serta kepercayaan tahyul dan
karut(animisme).
|
PENDAHULUAN
|
|
ISI
1
|
Agama
Watani
|
FAKTA
|
·
Menyembah
berhala dan merupakan agama dominan masyarakat arab yang berpusat di makkah.
·
Penganut
agama ini mengukir berhala daripada batu,kayu,logam dan lain-lain serta
mempunyai pelbagai rupa dan jenis.
·
Diasaskan
oleh Umar bin Luhai.
·
Mereka
mengangap berhala itu adalah tuhan.
|
HURAIAN
|
|
Al-Wad melambangkan kekuatan kelakian,al-Suwa
melambangkan kecantikan wanita dan al-Yaghuth melambangkan kekuatan dan
keberanian.
|
CONTOH
|
|
Setiap kabilah menempatkan satu berhala
dikelilingkan kaabah bagi mewakili suku mereka.terdapat sebanyak 360
disekeliling kaabah.
|
PENEGASAN
ISI
|
|
ISI 2
|
Agama
Samawi(Yahudi)
|
FAKTA
|
·
Agama
yang diturunkan dari langit
·
Seperti
agama Yahudi iaitu agama yang dibawa oleh Nabi Musa As dan diutuskan
kepadanya kitab suci Taurat.
·
Penganutnya
ialah bani Israel yang berasal dari Palestin yang mendiami Hijaz,Yaman dan
Yathrib(Madinah).
|
HURAIAN
|
|
Bani Nadhir,Qunaiqa’ dan Quzairah mengamalkan
agama ini.
|
CONTOH
|
|
Namun begitu mereka telah mengubah isi
kandungan
Kitab Taurat dan Allah SWT telah melaknat
mereka.
|
PENEGASAN
ISI
|
|
ISI
3
|
Agama
Nasrani(Kristian)
|
FAKTA
|
·
Agama
yang dibawa oleh Nabi Isa dengan Injil sebagai kitab suci.
·
Agama
Kristian yang dianuti dan diamalkan oleh masyarakat jahiliah tidak begitu
sesat jika dibandingkan dengan agama Watani.Dalam agama Kristian penganutnya
masih mempercayai kewujudan dan kebesaran Allah SWT.
·
Agama
Kristian berkembang di beberapa tempat dalam masyarakat jahiliah
|
HURAIAN
|
|
Pengkaji sejarah berpendapat bahawa agama
Nasrani bertapak di Kota Makkah pada abad ke-4 Masihi.Selain itu,agama ini
juga dianuti oleh penduduk di Ghassan,Hirah dan Habsyah
|
CONTOH
|
|
Agama Kristian merupakan agama kedua terbesar
selepas agama Watani.
|
PENEGASAN
ISI
|
|
ISI
4
|
Agama
Majusi
|
FAKTA
|
·
Agama
yang berasal dari Parsi
·
Berdasarkan
ajaran agama ini,masyakakat jahiliah menyembah cahaya dan kuasa yang
mengeluarkan cahaya seperti api,bulan,bintang dan matahari.
·
Cahaya
digambarkan sebagai kebaikan dari tuhan.
·
Kegelapan
melambangkan keburukan
·
Agama
ini tidak mempunyai kitab suci.
|
HURAIAN
|
|
Mereka menyembah cahaya dengan menyembah api
di rumah ibadat.
|
CONTOH
|
|
Agama ini hampir sama dengan bentuk agama
Watani.
|
PENEGASAN
ISI
|
|
ISI
5
|
Kepercayaan
tahayul dan karut
|
FAKTA
|
·
Kepercayaan
adat lebih merupakan kepercayaan tahyul
dan tradisi lama yang diwarisi dari nenek moyang.
·
Kepercayaan
adat tidak mempunyai konsep penyembahan sebaliknya membentuk sebahagian
daripada budaya hidup masyarakat jahiliah.
|
HURAIAN
|
|
Kepercayaan kepada kuasa ghaib,pokok,batu
serta roh dan semangat.
|
CONTOH
|
|
Mereka juga mempunyai amalan menilik nasib
untuk menetukan masa depan yang jelas bertentangan dengan rasional pemikiran
manusia.
|
PENEGASAN
ISI
|
|
Masyarakat arab hidup hanya bertuhankan hawa
nafsu semata-mata.
Meraka berada dalam keadaan
kesesatan,kejahilan,dan terpesong daripada akidah yang sebenar.Kerasulan Nabi
Muhammad SAW telah mengubah konsep keagamaan masyarakat arab jahiliah dan
membawa kemajuan yang sempurna
|
KESIMPULAN
|
Pendahuluan Sistem pendidikan di Malaysia sentiasa mengalami perubahan selari dengan peredaran zaman dan tuntutan keperluan negara masa kini. Sifat pendidikan tidak statik malah menarik perhatian dan menuntut perubahan dalam proses penyampaian ilmu. Cabaran negara pada masa kini ialah membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia. Menurut Ayob Jantan (2005) cabaran utama yang dihadapi oleh sistem pendidikan kebangsaan adalah melahirkan warganegara yang berdaya tahan, dinamik, progresif, berilmu pengetahuan, kreatif, inovatif dan berdaya saing pada peringkat nasional dan antarabangsa. Dalam hal ini, pendidikan yang berkualiti bakal menyumbang inovasi dan produktiviti yang tinggi bagi menangani cabaran negara dalam arus globalisasi. Selari dengan ini, usaha-usaha memantapkan sistem penyampaian, menyediakan tenaga pengajar yang berkelayakan dan memastikan kurikulum adalah relevan dengan keperluan semasa dan masa hadapan negara. Dalam konteks pendidikan yang luas dan menyeluruh, Seni Dalam...
Comments
Post a Comment